انواع درب های برقی

درب های برقی

درب برقی امروزه بسیار پرکاربرد شده است و تقریبا جایگزین درب های غیر برقی شده است. مخصوصا در مکان هایی مانند پارکینگ ها که برای راننده سوار و پیاده شدن از اتومبیل در حالی که اتومبیل روشن است کار دشواری است درب برقی بسیار لازم و کاربردی است. نحوه ی کار و عملکرد درب های برقی با یکدیگر متفاوت است و هر کدام متناسب با نوع عملکردشان برای یک فضا مناسب هستند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم در مورد انواع درب های برقی در حد لازم توضیحی مفید و مختصر بدهیم تا بتوانید از بین آن ها انتخاب مورد نظر خود را انجام بدهید.

برای آشنایی با انواع درب برقی ابتدا مختصری در مورد نحوه ی عملکرد اینگونه درب ها توضیح می دهیم. در این درب ها المان هایی به نام سنسور وجود دارد و کار درب برقی به وجود این سنسورها مرتبط است. شاید بپرسید سنسور چیست؟

سنسور در درب های برقی

به سنسور حسگر هم گفته می شود. سنسورها به صورت نوری یا حرکتی هستند و معمولا در بالای درب برقی یا دوطرف آن نصب می شوند. وقتی شخصی به درب نزدیک می شوند سنسورها حضور آن را تشخیص می دهند و باعث می شوند درب باز شود. این درب ها در بیشتر مکان ها مانند فروشگاه ها، هتل ها ، مراکز آموزشی ، مراکز درمانی، بانک ها، آپارتمان ها، منازل و غیره استفاده می شود. درب های برقی مدرن از سنسورهای مادون قرمز منفعل و فعال و رادار استفاده می کنند. درب برقی به دلایلی مانند نصب آسان، هزینه کم و کارایی فوق العاده ایی که دارد  در همه جا استفاده می شود.

درب برقی بدون سنسور

بعضی از درب های برقی نیز بدون سنسور کار می کنند این درب ها ممکن است با دکمه یا با کنترل دسترسی کار کنند.

  • نوع دکمه ای به این صورت است که شخص باید دکمه ای را فشار دهد تا درب باز شود مانند درب آسانسورها.
  • نوع کنترل دستی به این صورت است که با فعال کردن یک کد یا کنترل از راه دور ، درب باز می شود و بعد از مدت زمان مشخص شده درب بسته شده و قفل می شود.

انواع درب برقی

زمان آن رسیده است که انواع درب برقی را به شما معرفی کنیم.

اپراتور کرکره ای

در قدیم بستن درب کرکره ای مغازه ها کار سختی بود و به توان جسمی زیادی هم نیاز داشت. حتی یک اصطلاح بین بازاری ها بود که می گفتند کرکره ی مغازه ات را بده بالا. به این معنی که کسب و کارت را شروع کن. یا وقتی مغازه دارها به هر دلیلی اعتصاب می کردند یا دست از کار می کشیدند می گفتند کرکره ها را دادند پایین. شاید از بچگی های خود به یاد داشته باشد که مغازه دارها با یک اهرم بزرگ فلزی یا چوبی که سر آن مانند قلاب بود کرکره ی مغازه را پایین می کشیدند یا صبح زود که قفل را باز می کردند با زور زدن زیاد درب را به سمت بالا هدایت می کردند. اما امروزه کرکره های برقی جایگزین آن کرکره های سنگین و پر دردسر شده اند.
سیستم کرکره برقی از یک موتور و گیربکس مکانیکی استفاده می کند که نیروی لازم برای باز و بسته کردن کرکره را ایجاد می کنند. یعنی به جای انسان این موتورهای برقی هستند که زور و نیروز لازم را فراهم می کنند.

اپراتور کرکره ای
اپراتور کرکره ای ثامن نور

اپراتور ریلی

درب ریلی اتوماتیک به چند حالت قابل نصب است اما نحوه عملکرد آن ها یکسان است. موارد موثر در قیمت درب ریلی وزن و طول در می باشد. معمولا درب ریلی پارکینگ ها قیمت پایینی نسبت به سایر درب های ریلی دارند، علت این امر هم این است که این درب ها معمولا وزن و طول کمی دارند و با یک موتور با قدرت پایین هم عمل می کنند.

کیت های ریلی نیز در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی وجود دارند. از کیت های مکانیکی برای درب هایی با وزن کم تر و تردد های متوسط استفاده می شود و از کیت های ریلی هیدرولیکی برای ترددهای بالا و درهای سنگین وزن با کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

اپراتور ریلی
اپراتور ریلی ثامن نور

اپراتور بازویی

اپراتور بازویی یا لولایی برای درهایی که به دو طرف لولا شده اند و با چرخیدن حول محور لولایی به سمت خارج یا داخل باز و بسته می شوند، استفاده می شوند. این مورد را شاید بیشتر در درب ویلاها یا ساختمان های ویلایی دیده باشید. البته در سایر مکان ها مانند بیمارستان ها، مراکز فروشگاهی، مدارس، ایستگاه های قطار و مانند این ها نیز از این اپراتورها استفاده می شود. اپراتور بازویی هم برای درب های تک لنگه و هم برای درب های دو لنگه به کار می رود. از ویژگی های مهم یا بهتر است بگوییم از امتیازات این درب ها این است که می توان بدون نیاز به تعویض درب، آن را اتوماتیک کرد.

اپراتور بازویی
اپراتور بازویی ثامن نور

اپراتور شیشه ای

درب های اتوماتیک شیشه ای را زیاد در مکان های مختلف مخصوصا فروشگاه ها و بانک ها دیده اید. این نوع درب های اتوماتیک زیبایی و جلوه ی خاصی به مکان موردنظر می دهند و باعث جذب مشتری می شوند. وقتی داخل فروشگاه از بیرون مشخص باشد باعث می شود مشتری ناخودآگاه به سمت فروشگاه جذب بشود. هم چنین وجود این درب ها در ورودی بانک ها باعث می شود که هم فضای بانک ها دلباز تر به نظر برسد و هم با قابل رویت بودن فضای داخل بانک از بیرون،  ایمنی بیشتری برای کارمندان و مشتریان بانک فراهم باشد. این درب ها بدون محدودیت در میزان فضایی که شما دارید برای هر فضایی قابل نصب می باشد.

اپراتور شیشه ای
اپراتور شیشه ای ثامن نور

خدمات دیگری مانند هوشمندسازی ساختمان، برق کشی هوشمند ساختمان و موارد دیگر نیز وجود دارند که امروزه در ساخت خانه های مدرن به کار می روند و بشر روز به روز از تکونولیژی بهره ی بیشتری در جهت آسایش بیشتر می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *